یادداشتی بر فیلم “متری شیش و نیم” ساخته سعید روستایی به بهانه اکران عمومی

📋 یادداشتی بر فیلم “متری شیش و نیم” ساخته سعید روستایی به بهانه اکران عمومی

“تلخ تر از زهر”

✅سعید روستایی فیلمساز و استعداد جوان سینمای ایران با ساخت “ابد و یک روز” نشان داد که دانش سینمایی بالایی دارد و فیلم خوب ساختن را خیلی خوب بلد است.
دومین کار این فیلمساز خوش آتیه یک فیلم بسیار درخشان از تمامی جهات است.
اولین نکته ای که پس از تماشای فیلم به چشم می آید فیلمنامه بسیار منجسم و محکم آن است که تماشاگر را به شدت درگیر می کند.
میزانس های دقیق و هوشمندانه،قاب بندی های تصویری چشم نواز،حرکات فوق العاده و تند دوربین،کارگردانی حساب شده و منطقی و شخصیت پردازی بی نظیر،متری شیش و نیم را به فیلمی مبدل ساخته است که بعد از گذشت ۱۳۵ دقیقه و اتمام فیلم،تماشاگر با رضایت خاطر بابت دیدن یک اثر درجه یک، سینما را ترک می کند.در واقع می توان گفت که متری شیش و نیم فیلم میزانسن است و شخصیت پردازی.
سی دقیقه ابتدایی فیلم اوج هنر کارگردانی سعید روستایی را نشان می دهد.او با فضاسازی بی نظیر و درخشان،دنیای سیاه و تاریک انسان های گرفتار اعتیاد را ترسیم می کند و بعد خیلی هوشمندانه مخاطب را وارد دنیای تولیدکنندگان مواد مخدر می کند،دنیایی که بر کاخ پوشالی بنا نهاده شده است و در انتها،مرگ انتظار آنها را می کشد.
ناصر خاکزاد (نوید محمدزاده) شمایل تمام خلافکارانی است که فقر،نکبت و بدبختی از آنها انسانهایی سنگدل و در عین حال جاه طلب ساخته است و همین جاه طلبی سبب شده که به پول و قدرت برسند در حالی که سایه شوم مرگ در تمامی لحظات زندگی آنها را همراهی می کند و سرانجام یقه آنان را می گیرد.
بدون شک بهترین بازی فیلم متعلق به پیمان معادی در نقش صمد(سرگرد نیروی انتظامی) است که در واقع شخصیت صمد یک ضد قهرمان است و ما را به یاد شخصیت هری کالاهان با بازی درخشان کلینت ایستوود در فیلم هری خبیث می اندازد.
او بازی بسیار متفاوت و درخشانی در این فیلم ارائه داده است.صمد یک شخصیت چند وجهی دارد که هر بُعد شخصیتی اش در مواقع لزوم،بروز پیدا می کند.
او یک انسان وظیفه شناس،دلسوز،مصمم و جدی است که رگه هایی از خشونت هم دارد.
خوشحالی و رضایت خاطر زمانی برای صمد معنا پیدا می کند که اعتیاد در جامعه ریشه کن بشود که البته صمد خودش به خوبی می داند که این صرفا یک خیال باطل و بیهوده است و دقیقا صبح روزی که تعدادی از تولیدکنندگان مواد مخدر از جمله ناصرخاکزاد اعدام می شود،او دوباره شمایل اعتیاد را در قامت مردی نحیف که در پشت چراغ قرمز شیشه ماشینش را تمیز می کند،می بیند و او را به فکر فرو می رود.
متری شیش و نیم از ابد و یک روز جسورانه تر است و سعید روستایی با جسارت مثال زدنی شخصیت هایی را در فیلم خلق کرده که نتیجه تولید سیستمی است که آدم ها در آن به تدریج یاغی،گستاخ و بی پروا می شوند و دیر یا زود نسبت به همان سیستم معترض می شوند و درنهایت آن سیستم را نابود می کنند.

▪مصطفی تجلی

🎬 پایگاه خبری هفت سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *