یادداشتی بر فیلم “ماجرای نیمروز۲ ؛رد خون” ساخته محمد حسین مهدویان به بهانه اکران در جشنواره فجر

🎬یادداشتی بر فیلم “ماجرای نیمروز۲ ؛رد خون” ساخته محمد حسین مهدویان به بهانه اکران در جشنواره فجر

“از دل تاریکی”

✅محمد حسین مهدویان فیلمساز باهوشی است که با ساختن فیلم “ایستاده در غبار” ثابت کرد که فرم،روایت،ساختار و شخصیت پردازی را در سینما می شناسد.
ماجرای نیمروز۲؛رد خون که ادامه فیلم ماجرای نیمروز است اصلا جذابیت و کشش قسمت اول را ندارد و حذف برخی از سکانس ها در فیلم جدید مهدویان هیچ لطمه ای به روایت داستان نمی زند.(بهتر است برای اکران عمومی حداقل ۳۰ دقیقه از سکانس های خنثی و بی اثر این فیلم حذف شود.)
ماجرای نیمروز۲؛رد خون روایتگر زندگی سیما(بهنوش طباطبایی) است که به گروه منافقین پیوسته و شوهرش افشین(محسن کیایی) و برادرش کمال(هادی حجازی فر) برای حفظ آبروی خودشان به دنبال او به قصد کشتنش هستند!
این فیلم از لحاظ فرم بصری،کارگردانی و دیالوگ نویسی کسالت بار است و هیچ نشانی از هوش و ذکاوت مهدویان در آن به چشم نمی خورد.
کات های زیاد و بی موقع به همراه پرش های زمانی نامناسب هیچ کمکی به منسجم بودن روایت در این فیلم نمی شود و باعث طولانی تر شدن این فیلم از لحاظ زمانی شده اند که خارج از حوصله مخاطب است.
فیلمساز در طول فیلم مخاطب را بمباران اطلاعاتی می کند آنهم بدون هیچ دلیل مشخص و منطقی.
صحنه های خشن در این فیلم هیچ کارکرد دراماتیکی ندارند و ترس،نفرت،کینه و مرگ در بافت این فیلم حضور بسیار پررنگی دارند.
محمد حسین مهدویان درست مثل قسمت اول این فیلم در فضاسازی موفق عمل کرده است و شخصیت های مردانه فیلمش هم درست در ادامه قسمت قبلی هستند و قطعا بهترین شخصیت فیلم، صادق(جواد عزتی) است که درونگرا،زیرک و در عین حال ترسناک هم هست.
با شخصیت های زن فیلم خصوصا سیما اصلا نمی توان همزاد پنداری کرد و مهدویان هم اصلا سعی نکرده است تا دلیل محکم و منطقی برای پیوستن سیما به گروه منافقین ارائه دهد.
پایان بندی فیلم هم ضعیف است و ای کاش مهدویان با جسارت و شهامتی که دارد با یک پایان منطقی تا اندازی نقاط ضعف این فیلم را می پوشاند.

▪مصطفی تجلی

🎬 پایگاه چندرسانه‌ای هفت سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *