یادداشتی بر فیلم “قسم” ساخته محسن تنابنده به بهانه اکران در جشنواره فجر

🎬 یادداشتی بر فیلم “قسم” ساخته محسن تنابنده به بهانه اکران در جشنواره فجر

“بیا قسم بخوریم که دیگر قسم نخوریم”

✅قسم اثر نفسگیری است که تا سکانس پایانی به مخاطب شوک وارد می کند.
این فیلم بیانگر یکی از موضوعاتی است که سالیان زیادی گریبان جامعه ما را گرفته است و آن هم قسم خوردن در مورد موضاعات مختلف است از مسائل بی اهمیت و جزئی گرفته تا موضوعات حساس و مهم مثل قسم خوردن و شهادت دادن در دادگاه.
فیلمنامه اثر به شکلی است که به تدریج به مخاطب خود اطلاعات می دهد و همین تزریق کم کم و تدریجی،برگ برنده فیلمنامه است.
در این فیلم مهناز افشار در نقش راضیه بازی متفاوتی از خود ارائه داده است و می توان در کنار بازی اش در فیلم برف روی کاجها(پیمان معادی) آن را خوب و معقول توصیف کرد.
تنش بین شخصیت های فیلم در داخل اتوبوس که همگی باهم فامیل هستند باعث خلق یک فضای مناسب شده است و فیلمساز دقیقا از داخل همین فضا به مخاطب خود شوک وارد کرده و او را درگیر داستانِ فیلم می کند.
ریتم فیلم هم نسبتا تند است و با وجود اینکه فیلمساز عمدا و هوشمندانه اطلاعات را تدریجی و نه یکجا در اختیار مخاطب قرار می دهد،اما انسجام و یکپارچگی بین این دو مورد وجود دارد.
محسن تنابنده سعی در خلق یک اثر متفاوت در سینمای ایران داشته و با توجه به حساسیتهایی که در مورد قسم خوردن در ایران وجود دارد از زاویه ای دیگر به این موضوع نگاه کرده است.

▪مصطفی تجلی

🎬 پایگاه چندرسانه‌ای هفت سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *