یادداشتی بر فیلم “آشفتگی” ساخته فریدون جیرانی به بهانه اکران در جشنواره فیلم فجر

🎬 یادداشتی بر فیلم “آشفتگی” ساخته فریدون جیرانی به بهانه اکران در جشنواره فیلم فجر

“کلاف سردرگم”

✅قطعا آشفتگی در کارنامه فیلمسازی فریدون جیرانی یک نقطه تاریک به حساب می آید.فیلمی که دارای تشتت لحن است و تکلیفش باخودش مشخص نیست.
واقعا مشخص نیست که فیلمساز در پی ساختن یک فیلم جنایی بوده یا یک فیلم نوآر(سیاه).جیرانی از مولفه های فیلم های نوار(خیابان های تاریک و بارانی،شخصیت های خودشیفته،زن های روسپی اغواگر) استفاده کرده است اما تمامی این مولفه ها در سطح می مانند.
باربد و بردیا(هر دو با بازی بهرام رادان) دو برادر دوقلو هستند که یکی خیر و دیگری شر است و در تقابل این خیر و شر،خیر تبدیل به شر می شود آن هم در یک فعل و انفعال غیرمنطقی.
مشکل اساسی این فیلم،فیلمنامه ضعیف آن است که پراز حفره است و هیچ فراز و فرودی در آن مشاهده نمی شود.
با اینکه فریدون جیرانی در وهله اول فیلمنامه نویس است اما فیلمنامه آشفتگی فاقد انسجام و یکپارچگی لازم است.
قاب بندی تصویری در این فیلم قاب بندی کج(Dutch Angle) است که خاصیت این نوع قاب بندی در سینما،تشدید دلهره و اضطراب در مخاطب است که در این فیلم اصلا چنین چیزی صدق نمی کند و به جای تشدید اضطراب و دلهره مخاطب خسته و کلافه می شود.
شخصیت دریا مشرقی(مهناز افشار) نه شبیه زنهای روسپی است و نه یک دلباخته عاشق.دریا یک شخصیت انتقامجو است با کلی ادا واطوار.
آشفتگی نه یک اثر عاشقانه است و نه یک اثر جنایی و صرفا روایتگر دغدغه های فیلمسازی است که همیشه عاشق سینمای جنایی و نوآر بوده است اما در خلق یک اثر برجسته جنایی یا نوآر موفق عمل نکرده است.

▪مصطفی تجلی

🎬 پایگاه چندرسانه‌ای هفت سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *