جلسه نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه

🎬 جلسه نقد و بررسی فیلم‌های کوتاه

مظلومیت پسربچه ترکیه‌ای مصطفی گندمکار را به ساخت«آلان» واداشت/ «درس» روایت علی بوستانی از دفاع مقدس

اکران فیلم‌های کوتاه به همراه جلسه نقد و بررسی با حضور مصطفی گندمکار کارگردان فیلم«آلان» و علی بوستانی کارگردان فیلم«درس» به همراه منتقدین و علاقمندان عصر شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸ در گروه هنر و تجربه در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

درابتدای جلسه علی بوستانی و مصطفی گندمکار درباره قرار گرفتن فیلم های کوتاه در یک مجموعه برای اکران اینگونه گفتند: علی بوستانی کارگردان فیلم «درس» : فیلم ها به لحاظ موضوعی متفاوت هستند و ژانر مشابهی ندارند و از جهتی این تنوع بد هم نیست اما به طور کلی باید تدبیری برای نمایش فیلم‌های کوتاه در یک مجموعه اندیشیده شود.

 مصطفی گندمکار کارگردان فیلم «آلان» : نمایش چند فیلم کوتاه در قالب یک مجموعه علارغم اینکه نکته ای منفی بنظر میرسد اما این موضوع باعث ایجاد تنوع برای مخاطب می‌شود اما به لحاظ محتوایی مخالف گنجاندن چند فیلم از ژانرهای مختلف در یک مجموعه هستم.

علی بوستانی درباره ایده پردازی فیلم«درس» گفت: قرار بر این بود که موضوعی مرور شود که همه مخاطبان متوجه آغاز و پایانش هستند (دفاع مقدس )، تفاوت «درس» در نوع روایت آن از موضوع جنگ بود و فرم فیلم باعث شکل‌گیری نگاهی متفاوت به موضوع هشت سال دفاع مقدس می‌شود. استفاده از دوبین و قاب ثابت در فیلم انتخاب شد تا هیچگونه جهت‌گیری نداشته و نسبت به هیچ چیزی موضع نزدیکتر و دورتر نداشته باشد، دوربین فقط ناظر است. «درس» برای یادآوری تاریخ ساخته شده است تا هیچگاه فراموش نکنیم که جنگ چه پیامدهایی داشت. نظر تهیه‌کننده و حوزه هنری بر این بود که فیلم با فتح خرمشهر تمام و گذر سال‌ها نمایش داده نشود، ولی نظر من بعنوان کارگردان اثر این بود که دوباره درس در کلاس برقرار شود و لوکیشن فیلم که همان کلاس است به کارکرد اصلی خود بازگردد.
بوستانی افزود: استفاده از کلاس برای لوکیشن فیلم بخاطر معنای آن بود تا رساندن معنای فیلم که درس گرفتن از تاریخ
و آموختن است برای مخاطب باورپذیرتر شود.

علی بوستانی درباره شرایط ساخت فیلم «درس» گفت: شرایط ساخت این فیلم دشوار بود،پیدا کردن لوکیشن مناسب که در نهایت در خوزستان که محل اصلی اتفاقاتی است که روایت در آن رخ میدهد کلاسی پیدا شد که به دلیل وسعت امکان فیلمبرداری در آن وجود داشت.

مصطفی گندمکار درباره ایده‌پردازی «آلان»گفت: ایده اصلی مربوط به سال ۱۳۹۵ است که تصویری از «آلان» پسربچه‌ای که در کنار دریا در ترکیه مرده بود منتشر شد و همه را متاثر کرد. و سپس از آن دیدن زندگی فلاکت‌بار پناهندگان از رسانه های دنیا و برخورد های زننده و غیر انسانی که در اردوگاه ها با ایشان میشد ،نوعی بود که انگار از اول آفرینش آواره بودند، هدف من این بود که به مخاطبان در جهان این را بگویم که تمام آواره های حاصل از جنگ قبلاً زندگی آرزو و هدف برای خود و بچه هایشان داشتند درست مثل شهروندی در پاریس یا نیویورک زندگی میکند اما جنگ آنها را به نقطه ای رسانده که باعث شده با آنها اینگونه رفتار شود.
گندمکار: تمام تلاش من در این فیلم این بود که زندگی را نشان دهنم و سایه جنگ آرام آرام بر زندگی افراد افتاد و در جایی رخنه کرد و باعث آوارگی شد.
کارگردان فیلم «آلان» شرایط ساخت فیلمش را دشوار خواند و از یافتن لوکشین و استفاده از کردها گفت: بیشتر برایم مهم بود تا مخاطب غیرایرانی با قومیت‌ کردی آشنا شود و ذهنش درگیر حدس زدن این باشد که شخصیت های فیلم کرد کجا هستند،ایران، ترکیه یا عراق.

گندمکار همچنین افزود: محدودیت و سختگیری زیادی داشتیم برای انتخاب بازیگر خانم، وی همچنین تعیین لوکیشن و پیش تولید طولانی را از سختی های ساخت این فیلم دانست.

🎬 پایگاه خبری هفت سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *