حمایت‌های فارابی کمک است، نه تجارت مدیرعامل بنیاد فارابی درباره عملکرد مالی این بنیاد سینمایی سخن گفت

🎬حمایت‌های فارابی کمک است، نه تجارت
مدیرعامل بنیاد فارابی درباره عملکرد مالی این بنیاد سینمایی سخن گفت

در روزهای گذشته، بنیاد سینمایی فارابی گزارش عملکرد مالی خود در سال گذشته را منتشر کرد.این گزارش در پیوست‌های مختلف و به‌صورت دسته‌بندی‌شده ارائه شد. اصل چنین کاری در هر مجموعه‌ای نشان‌دهنده شفافیت مالی است. حالا برای بررسی بیشتر این گزارش، با آقای علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، گفت‌وگویی کرده‌ایم که درادامه می‌خوانید.

باتوجه‌به پیوست یک (حمایت از تحقیق و نگارش فیلمنامه)، آیا حمایت از کسانی که کارنامه موفقی در حوزه سینما ندارند، برای نگارش فیلمنامه در حوزه انقلاب و
دفاع مقدس منطقی است؟
حمایت‌های بنیاد سینمایی فارابی بعضا باتوجه‌به شرایط خاص برخی فیلم‌سازان یا فیلمنامه‌نویسان صورت گرفته و می‌گیرد. بنیاد در موارد خاص، خود را موظف به جبران خسارت یا حمایت از آن‌ها می‌داند و اقداماتی را باتوجه‌به مفاد بنیادنامه بنیاد سینمایی فارابی انجام می‌دهد که ناظر بر «کمک به مجموعه فیلمسازی کشور است».

باتوجه به پیوست دو (حمایت از تولید و ساخت آثار سینمایی در قالب تسهیلات)، آیا حمایت در قالب تسهیلات از فیلم «پارادایس» تصمیم درستی بود؟
ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ارائه تسهیلات به‌صورت مستقیم به‌وسیله‌ بنیاد از نیمه دوم سال ۹۶ تغییر کرد و پروژه‌های متقاضی دریافت تسهیلات برای دریافت وام کم‌بهره به صندوق کارآفرینی امید معرفی می‌شوند. نکته دوم اینکه بنیاد سینمایی فارابی از بازوهای اجرایی سیاست‌ها و جهت‌گیری‌های فرهنگی-هنری سازمان سینمایی است. در پی مشکلات پدیدآمده درباره نمایش فیلم «پارادایس» و نظر سازمان سینمایی مبنی بر مساعدت با تهیه‌کننده محترم فیلم یادشده مبنی بر برون‌رفتن از مشکلات مالی، حمایت از فیلم «پارادایس» در قالب ارائه تسهیلات در سال ۹۵ به بنیاد فارابی تکلیف شد.

در موضوع پیوست دو (حمایت از تولید و ساخت آثار سینمایی در قالب تسهیلات) چند متقاضی دریافت تسهیلات وجود داشت؟
۳۳۴ طرح و فیلمنامه در شوراهای تخصصی بنیاد سینمایی فارابی بررسی شده که برخی متقاضی تسهیلات بوده‌اند و برخی متقاضی مشارکت در تولید. بنیاد فارابی در یک سال از میان بیش از ۳۰۰ فیلمنامه و طرح، متناسب با اولویت‌ها و امکانات از تعدادی پروژه حمایت می‌کند.

باتوجه‌به اکران بیشتر فیلم‌های پیوست سه (حمایت از تولید فیلم اول)، چند مورد از این فیلم‌ها را موفق می‌دانید؟
اساسا یکی از وظایف و مأموریت‌های بنیاد سینمایی فارابی زمینه‌سازی برای ورود استعدادهای جوان به چرخه حرفه‌ای سینمای ایران است. طبیعی است این روند ریسک داشته باشد. علاوه‌براین، هم‌اکنون تنها متولی حمایت از فیلم‌اولی‌ها، بنیاد سینمایی فارابی است؛ اما ارزیابی کارنامه و عملکرد فیلم‌اولی‌ها، در روندی بلندمدت میسر است.

در پیوست سه (حمایت از تولید فیلم اول) چند فیلم متقاضی دریافت حمایت بودند؟
این بنیاد در طول سال، ۲۰درصد از حمایت‌های خود را به فیلمسازان فیلم‌اولی اختصاص می‌دهد. طبعا این میزان بودجه همه فیلم‌های متقاضی را نمی‌تواند پوشش دهد.

در موضوع پیوست چهار (حمایت از تولید آثار فیلم سینمایی ازطریق مشارکت در سهم مالکیت فیلم) مشارکت فارابی در فیلم‌های ضعیفی مثل «مردی بدون سایه» به چه دلیلی بوده است؟
بنیاد فارابی براساس ارزیابی و کارشناسی تقاضاها در شوراهای تخصصی فیلمنامه و بررسی نهایی در کمیسیون فرهنگی (شورای تولید بنیاد) فیلم‌های متقاضی مشارکت را انتخاب و پس از بررسی تقاضاهای آن‌ها، درصد مشارکت را مشخص می‌کند. عواملی چون سوابق حرفه‌ای فیلمساز، مضامین فیلمنامه، جذابیت و نوآوری، تنوع ژانر و… ازجمله عواملی است که مدنظر قرار می‌گیرد. درضمن، این نکته را نباید از نظر دور داشت که مشارکت بنیاد در تعداد معدودی از آثار سینمایی، به‌واسطه تکلیفی است که از سوی سازمان سینمایی صورت می‌گیرد. البته، این روند سابقه دارد و موارد مشابه (به‌صورت معدود) در سال‌های مختلف
وجود داشته است.

چینش ۳۴ فیلم این پیوست به چه شکلی صورت گرفته است؟
این بنیاد حمایت از جریان حرفه‌ای سینمای ایران را وظیفه خود می‌داند؛ بنابراین، حمایت‌های بنیاد متضمن ریسک موفقیت فیلم هم خواهد بود. شکست یا موفقیت فیلم‌ها، بخشی از روند طبیعی تولید فیلم در همه جهان است.

بازگشت سرمایه فارابی از این مشارکت‌ها چقدر بوده؟
روح حاکم بر مأموریت‌های بنیاد سینمایی فارابی کمک و حمایت است، نه بازرگانی و تجارت؛ اما این بدان معنی نیست که بازگشت سرمایه، به‌ویژه در روزگار ما، اهمیتی ندارد. تاکنون با عنایت به این واقعیت که سرمایه‌گذاری در این بنیاد با رویکرد فرهنگی است و اهدافی چون معرفی فیلمسازان مستعد، پرداختن به اولویت‌های فرهنگی و مضامین ارزشمند و مشارکت در تولید محتواهای فرهنگی در حوزه سینما که ضرورتا جزو دغدغه‌های بخش خصوصی نیست، در بطن خود دارد. بنابراین، بازگشت سرمایه، تنها در بازه زمانی طولانی‌مدت میسر خواهد بود. بااین‌حال در ماه‌های اخیر، باتوجه‌به الزام به «رونق تولید ملی» و «نگاه به درون»، ما در بنیاد سینمایی فارابی نیز کوشیده‌ایم به شیوه‌هایی نو برای تسهیل بازگشت سرمایه و رونق‌بخشیدن به بازار سینما بیندیشیم. راهبرد «از اثر تا منظومه» توجه ویژه به ارتباط سینما با «صنایع مجاور» و تلاش برای نگاه کارآفرینانه به آثار سینمایی از مهم‌ترین اصولی هستند که در تلاشیم در قالب‌های مختلف، به تحقق آن‌ها نزدیک‌تر شویم.

باتوجه‌به پیوست ۵ (کمک به تأمین منابع اطلاعاتی و مطالعاتی سینمای حرفه‌ای به‌منظور روزآمدسازی دانش سینماگران) کارکرد مجموعه‌هایی مثل ماهنامه فیلم‌نگار باتوجه‌به هزینه‌هایشان چیست؟
اگر مخاطب دائمی این نشریه بوده باشید، حتما بهتر می‌دانید «فیلم‌نگار»، تنها مجله تخصصی فیلمنامه‌نویسی در کشور است که جنبه‌های نظری و عملی فیلمنامه‌نویسی را همزمان پوشش می‌دهد و یکی از منابع اصلی فیلمنامه‌نویسان حرفه‌ای و نویسندگان جوان محسوب می‌شود. این مجله برای کاهش و کنترل هزینه‌ها، همان‌طورکه پیش‌تر نیز اطلاع‌رسانی شده، پس از شماره ۲۰۰ (مرداد۹۸)، فقط به‌صورت دیجیتال منتشر می‌شود و دردسترس مخاطبان قرار خواهد گرفت.

باتوجه‌به پیوست ۱۰ (حمایت از حضور فرهنگی و تجاری، بازاریابی و اکران آثار سینمایی در منطقه و جهان) کارکرد حضور برخی از فیلمسازان در رویدادهای سینمایی خارجی و کمک هزینه به آن‌ها چیست؟ چه نیازی به این کمک‌ها از جانب فارابی است؟
بنیاد سینمایی فارابی به‌واسطه فعالیت و وظیفه خود درزمینه گسترش حضور بین‌المللی سینمای ایران، از سالیان گذشته براساس شیوه‌نامه داخلی خود از حضور فیلم‌سازان و دست‌اندرکاران در رویدادهای مهم و جشنواره‌های ترازاول جهان و بازارهای بین‌المللی فیلم حمایت کرده است؛ فعالیتی که نهادهای متناظر فارابی در جهان به‌شیوه‌ای مرسوم انجام می‌دهند. بنیاد سینمایی فارابی باتوجه‌به بازتعریف فعالیت‌های خود چند سالی است که از حمایت صرف تولیدات و فیلم‌هایی که پخش آن به‌وسیله این بنیاد صورت می‌گرفته، به حمایت از کل سینمای ایران به‌منظور حضور پررنگ‌تر و مؤثرتر در عرصه بین‌المللی روی آورده است. خواه حمایت از حضور عوامل فیلم در جشنواره «الف» ونیز (به‌عنوان تنها نماینده ایران در این بخش) باشد و خواه حضور فیلمسازان سرشناس ایرانی برای داوری در جشنواره‌های بین‌المللی یا مذاکرات و فراهم‌آوردن مقدمات تولید مشترک و برپایی چتر سینمای ایران در مهم‌ترین بازارهای جهانی و ثبت‌نام فعالان پخش خصوصی و ایجاد فضای مناسب با هدف تسهیل حضور آنان در عرصه مزبور که همه این موارد با درخواست متقاضیان و پس از بررسی کارشناسانه صورت گرفته است.

🎬 پایگاه خبری هفت سینما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *