هوشنگ گلمکانی: نقدهای فراستی «سختگیرانه و پرخاشگرانه» است

به گزارش پایگاه خبری هفت سینما، جلسه «نقد فیلم در دوران گسترش فضای مجازی» با حضور هوشنگ گلمکانی منتقد و سردبیر ماهنامه فیلم و با حضور جعفر مروارید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

هوشنگ گلمکانی این جلسه بیان کرد: در حال حاضر فضای مجازی به همه این اختیار را می‌دهد که در مورد همه چیز صحبت کنند و اظهار نظر کنند و معتقدم گسترش فضای مجازی سبب شده نقد سینمایی به سمت عوامانه پیش برود.

وی افزود: سینما به عنوان یک هنر قرار است آینه جامعه باشد و صحبت کردن در مورد سینما و نقد کردن نیاز به پیش‌زمینه‌هایی دارد که دست تماشاگر عادی سینما نیست.

این منتقد سینما خاطرنشان کرد: در سال‌هایی که فضای مجازی رشد کرده است، بسیار با این برخورد کردم که منتقد محتاط و محافظه‌کاری هستم، البته من منکر محافظه‌کاری خودم و مجله فیلم نیستم.

گلمکانی اضافه کرد: قبل از اینکن بستر گسترده فضای مجازی هم به وجود بیاید، من همین روش را داشتم و اعتقادم بر این نیست که منتقد فقط باید با خشونت نقد بنویسد.

وی ادامه داد: جا افتادن این ادبیات پرخاشگرانه در نقد سینما حاصل فضای مجازی است و منتقدانی هستند همانند آقای فراستی که سخت‌گیرند و هم ادبیات پرخاشگرانه دارند و این لحن در فضای مجازی تبدیل به لحن پرخواستاری شده است.

سردبیر ماهنامه فیلم در ادامه تصریح کرد: من همیشه دوست داشتم در مورد فیلم‌هایی نقد بنویسم که آن فیلم‌ها را دوست داشتم، این سلیقه است.اما همیشه بیشترین نقد منفی در مجله فیلم چاپ شد، به طوری که صابون نقدهای منفی مجله حداقل یکبار به همه فیلمسازان خورده است و مجله فیلم به دلیل همین نقدها دو دفعه توسط جامعه تهیه‌کنندگان سینما تحریم شد.

وی با اشاره به اینکه نقد فیلم از نظر من توضیح فیلم است، گفت: نقد فیلم نباید عوامانه باشد، عوام عامیانه فیلم را قضاوت می‌کنند و به این نتیجه می‌رسند که این فیلم‌ها اشکال دارند یا خوب هستند یا بد.
این منتقد سینما تصریح کرد: هویت منتقد باید در نقدها دیده شود و باید برای هر نقد یک قالب متفاوت در خور موضوع و لحن فیلم پیدا بکنید.

گلمکانی اضافه کرد: نقدهای ژورنالیستی قالب یکسانی ندارند ولی منتقدنماهای عرصه ژورنالیستی، قالب‌های کلیشه‌ایی درست کردند ولی جزو نقدهای نخواندی است.

وی ادامه داد: نقد جذاب ژورنالیستی باید در همان پاراگراف اول بتواند قلاب خودش را به ذهن خواننده بند کند و با همان جذابیت پیش رود و به خصوص پایان بندی مطلب را درست جمع کند.

سردبیر ماهنامه فیلم با اشاره به اینکه تصور این است که در فضای مجازی نقد فیلم یعنی اظهار نظر کردن، بیان کرد: نقد فیلم فقط اظهار نظر کردن نیست، وقتی در نقد فیلم می‌گوییم سلیقه، ترکیب عناصر مختلف است.

گلمکانی خاطرنشان کرد: معیارهای ارزیابی فیلم‌ها با دوران کلاسیک عوض شده و نباید با متر دوران کلاسیک، سینمای مدرن را نقد کرد. دوران دیجیتال به اندازه تاریخ هنر، قواعد را شکسته و بسیاری از فیلم‌ها و نمایش‌ها براساس معیارهای گذشته مردود به نظر می‌رسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *